De 3 taken van leiderschap
Wat zijn de drie taken van leiderschap in een organisatie?
Als leider bestaat het grootste deel van je werk uit het nemen van moeilijke beslissingen. En als je het niet leuk vindt om moeilijke beslissingen te nemen – je vindt het ongemakkelijk of onaangenaam – is dat prima. Maar je moet je afvragen of je jezelf wel in de rol van leider wilt blijven plaatsen. Maar voordat je jezelf vervangt, laten we eens kijken naar wat de baan eigenlijk inhoudt.
Er zijn namelijk slechts drie taken:
1. Eigenaar van de toekomst — Het bepalen van de visie en strategie. Jij bepaalt (mede) de visie, waar de organisatie naartoe gaat, hoe je daar gaat komen en, belangrijker nog, hoe iedereen effectief kan bijdragen aan die visie. Dan communiceer je dit voortdurend tot het punt dat de mate waarin je jezelf herhaalt ondraaglijk aanvoelt.
2. Eigenaar van de mensen — Talentdichtheid maximaliseren en een cultuur van hoge prestaties cultiveren. Je haalt de beste mensen binnen die je maar kunt krijgen, en zorgt ervoor dat de beste persoon die je kunt vinden op de goede stoel zit. Vervolgens hamer je op de waarden die jij als ‘succesvoorspellend’ hebt geïdentificeerd. Deze cultuur voortdurend verankerend bij elke gelegenheid.
3. Eigenaar van de cijfers — Instrumenten voor het nemen van belangrijke beslissingen. Je bewaakt de topcijfers van de organisatie en de waardenketen. Dit betekent dat je financiële gegevens moet doorgronden en belangrijke inzichten en dus beslissingen uit deze cijfers moet halen (en ervoor moet zorgen dat u nooit zonder geld komt te zitten).
En dat is het! Is dat de taak die je wilt?
Welke van deze dingen doe je niet genoeg? Wat doe je buiten deze drie dingen?
Door de training Flow-staat te volgen leer je jouw brein optimaal te gebruiken voor visionair denken, analyseren, het nemen van beslissingen en het optimaal functioneren van een team.