Google & onderzoek goed werkende teams

Uit onderzoek naar goed werkende teams van Google kwamen vijf pilaren naar voren:

  1. Psychologische veiligheid

Team leden voelen zich veilig om risico’s te nemen en kwetsbaar te zijn bij elkaar.

  • Frame het werk als een leer uitdaging niet een uitvoeringsuitdaging

  • Geef je eigen faalbaarheid toe

  • Geef voorbeeld van je eigen nieuwsgierigheid en stel een hoop vragen

  • Laat betrokkenheid zien

    • Dichte laptops tijdens vergaderingen

    • Stel vragen om te leren van je team leden

    • Wees interactief, laat zien dat je luistert

  • Toon begrip

    • Vast samen (wat ik je hoorde zeggen is…+ + stel gebieden van onenigheid vast en van waar je het wel over eens bent

    • Richt je op oplossingen: hoe kunnen we…..

  • Wees inclusief

    • Deel info over je werk stijl & voorkeuren en moedig anderen aan dat ook te doen

    • Communiceer doelstellingen van vergaderingen

    • Uit dankbaarheid voor bijdrages van het team

    • Als iemand anders negatief praat over iemand anders in het team…grijp in

    • Praat over prive levens

    • Vraag om input, meningen & feedback

    • Onderbreek niet & tolereer geen onderbrekingen

    • Leg je beslissingen uit

    • Waardeer openlijk input van anderen

  • Toon zelfverzekerdheid en overtuiging zonder inflexibel over te komen

    • Manage team gesprekken (geen side gesprekken, conflicten niet persoonlijk)

    • Laat seniors werk van het team zien

    • Nodig het team uit jou uit te dagen

    • Toon kwetsbaarheid, deel je perspectief op werk & fouten

    • Moedig risico’s aan en laat je eigen risico’s zien

2. Betrouwbaarheid

Leden van het team krijgen zaken op tijd af en werk is van hoge kwaliteit.

  • Verduidelijk rollen en verantwoordelijkheden

  • Ontwikkel duidelijke projectplannen om transparantie in ieders werk te krijgen

  • Ontwikkel consciëntieusheid

3. Structuur & duidelijkheid

Leden hebben duidelijke rollen, plannen en doelen

  • Regelmatig teamdoelen en plannen om dit te halen communiceren

  • Vergaderingen hebben een duidelijke agenda en voorzitter

  • Doelen

    • Connecten ze aan een groter doel?

    • Mist er iets?

    • Niet meer dan 3 prio’s?

    • Ambitieus genoeg? 70% halen moet realistisch zijn

4. Betekenis

Werk is van persoonlijk belang voor team leden

  • Positieve feedback op wat ze goed doen en hulp aanbieden waar ze moeite mee hebben

  • Openlijk dankbaarheid betuigen

5. Impact

Team leden vinden dat hun werk er toe doet en verandering teweeg brengt

  • Duidelijke visie en hoe iedereen hier aan bijdraagt

  • Reflecteer op je werk en hoe het gebruikers of klanten raakt en de organisatie

  • Hoe kan je iemands werk evalueren vanuit de gebruiker?

Previous
Previous

4 soorten nieuwsgierigen

Next
Next

Pygmalion effect