Wat maakt bedrijven geweldig?

Gallup deed onderzoek om erachter te komen.

Ze ondervroegen 24 bedrijven in 12 landen. In het onderzoek werd productiviteit, winstgevendheid, personeelsbehoud en klanttevredenheid gemeten. Uiteindelijk hebben ze meer dan 2500 bedrijfseenheden onderzocht en 105.000 werknemers geïnterviewd. (Link naar onderzoek in eerste comment)

En wat maakte het verschil? Geweldige managers.

Gallup ontdekte dat de top geloofde dat het de rol van de manager was om de juiste mensen te selecteren, mensen te motiveren en ze vervolgens te ontwikkelen.

Werknemers denken vaak dat managers alle controle hebben. Managers hebben niet meer controle; ze hebben minder controle. Ze moeten via anderen opereren. Dit is het bedrijfsequivalent van proberen de auto vanaf de achterbank te besturen. De enige manier waarop ze dingen gedaan kunnen krijgen, is via anderen.

Geweldige managers definiëren de resultaten. Maar wat ze niet doen, is mensen precies vertellen hoe ze die resultaten kunnen bereiken. Dat is micromanagement. En als je dat doet, verpest je het. Het is inefficiënt. Het is vernederend. Je maakt geen gebruik van de capaciteiten en ervaring van goede werknemers. En het verhindert dat mensen leren.

Als je werknemers vertelt dat er ‘één geweldige manier’ is om dingen te doen, wordt de peak performance niet alleen ondermijnd; je gooit het van een klif, ziet het vallen en gaat dan naar beneden om het met een stok te porren.

Previous
Previous

Hard werken

Next
Next

Jouw brein op kunst & cultuur