De hippe term “growth mindset”

Onderzoek naar fixed versus growth mindset laat zien dat als je twee dingen doet op school:
1. Kinderen leert dat hun brein kan veranderen
2. Leraren traint in feedback geven op een manier die de inspanning beloont en niet het karakter of het resultaat

> De cijfers verbeteren (dus het resultaat).

Vertaal dat naar de werkvloer:
🧑‍🎓 Geef werknemers basiskennis over hun brein
👍 Geef feedback op de inspanning
= Resultaten verbeteren

De overtuiging dat inspanning wordt beloond (growth mindset), kan de motivatie om te presteren en zelfredzaamheid ontwikkelen. Mensen met die overtuiging schrijven oorzaken van gebeurtenissen toe aan zichzelf, niet aan externe factoren, en worden daarom gezegd een interne locus of control te hebben. Een interne locus of control is een positieve persoonlijkheidstrek en is grondig bestudeerd in de toegepaste psychologie, maar nu ook in de neurowetenschap.

In deze studie werden correlaties tussen locus of control-beoordelingsscores en hersenvolumes onderzocht bij 777 gezonde jongvolwassenen met behulp van magnetische resonantiebeeldvorming (MRI). Met correcties voor de effecten van leeftijd, geslacht en intelligentie.

Ze vonden een positieve correlatie tussen de grootte van sommige grijze en witte materie op plekken in het brein met gevoel van interne controle.

Grotere volumes in verschillende hersengebieden bij mensen met een sterkere interne locus of control geeft aan dat er een neuroanatomische basis is voor het geloof dat iemands inspanningen beloond worden. Dus sommigen wijten niet bewust veel aan zichzelf of juist aan externe omstandigheden. Zo is hun brein fysiek misschien wel aangelegd.

Er is tegelijk ook aanwijzing dat mindset maar voor 1% verschil in prestaties verklaart. En dat andere factoren zoals zelfverzekerdheid (10%), behoefte aan prestaties (14%) en algemene zelfredzaamheid (24%) meer verschil maakt.

Previous
Previous

Ontdek je verborgen kwaliteiten

Next
Next

De mythe van lineaire groei